Виховання патріотизму на уроках математики


Патріотичне виховання на уроках математики.
        Робота з патріотичного виховання  проводиться в двох напрямах:
-         на позакласних заходах (організація і проведення бесід, диспутів і конференцій патріотичної спрямованості, випуск газет чи брошур, перегляд фільмів, екскурсії, зустрічі з видатними людьми);
-         на уроках (організація і проведення уроків з математики, з використанням матеріалу, що благодатний для здійснення патріотичного виховання).
На уроках математики патріотичне виховання
здійснюється за рахунок розширення змісту освіти, доцільних методів і форм навчання, використання сприятливих виховних ситуацій, а також особистості самого вчителя.
Вчителю математики слід виховувати любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідної мови, побуту, традицій. Для того, щоб збільшити потенціал патріотичного виховання предмета математики, необхідно частіше включати в зміст уроку задачі, що викликають почуття гордості за рідну країну і стосуються  державності, столиці, прапора, тощо. Наприклад.
1.    Визначте масштаб глобуса, якщо на ньому Україна займає площу 6,7 см.
2.    Площа Києва дорівнює 84,3 га, а площа Андорри – 46,8 га. Який відсоток площі столиці України становить площа держави Андорра.
3.    Підрахуйте, скільки разів у тексті Гімну України зустрічається кожна голосна буква. Складіть варіаційний ряд і побудуйте відповідну лінійну діаграму.
4.     Найбільшою водною артерією України є Дніпро – третя за величиною (після Волги і Дунаю) річка Європи. Довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України – 981 км. Знайдіть який відсоток довжини річки знаходиться на території України.
Доцільно використовувати задачі екологічного спрямування, зміст яких формує в учнів дбайливе ставлення до національних багатств і рідної природи. Це можуть бути задачі про річки та озера, тварин чи рослин, задачі про історичні споруди на новобудови регіону, в якому проживають учні.
Наприклад.
1.    Площа Запорізької області складає 28,461 км, а площа Полтавської – 28,748 км. Наскільки площа Полтавської області більша? Скільки відсотків площа кожної з областей складає від площі України?
2.     Кількість населення Одеси та Шостки відповідно дорівнює 1017022 і 78505 осіб. У скільки разів більше людей проживає в Одесі ніж у Шостці? Відповідь округліть до десятих.
        Дані задачі можуть бути сформульовані для інших областей.
        Цікавими для учнів є задачі, що містять історичні дані регіону, популяризують українську історію, боротьбу українського народу за незалежність, мову та культуру.
1.    Не завжди Київ був столицею України. З січня 1920 по червень 1934 рр. столицею Української Рядянської Соціаліалістичної Республіки був Харків. Скільки повних років Харків був столицею України? Дізнайтеся які ще міста були столицею України в різні часи.
2.     Україна є однією з 9 держав світу, які проектують і будують літаки. Серед найяскравіших здобутків українського літакобудування – найбільший у світі літак АН-225 «»Мрія», а також найпотужніший літак АН – 124 «Руслан». Ці «залізні птахи» сконструйовані лідером літакобудування АНТК імені Антонова, що знаходиться в Києві. Літак «Мрія», маса якого 640 т, взявши на борт вантаж у 253 т, за один політ встановив більше 124 рекорди.У скільки разів маса літака більша за масу вантажу, що він може підняти? Відповідб округліть до десятих.
3.    У ХІV – ХVІ століттях Яггелонському  (Краківському) університеті одержали освіту 800 українців. Серед них: із Львова – 108, Городка – 19, Кам'янця – 14, Дрогобича – 15, Брод – 5 і т. д. Який відсоток студентів Яггелонського університету у ті часи представляли мешканці інших міст України.
4.       Культура Мізинської стоянки - одна з найвизначніших археологічних пам'яток пізнього палеоліту в світовій історії. Стоянка розташована на Сіверщині, поблизу села Мізин Коропського району Чернігівської області. Датується віком близько 18 000 до н. е. Відкриття стоянки відбулося восени 1907 року. Встановіть, скільки років пройшло від часу існування стоянки до наших днів.Через скільки років після відкриття стоянки Україна здобула незалежність.
У старших класах на уроках математики виховання патріотизму доцільно здійснювати під час вивчення елементів статистики. З цією метою слід використовувати реальні досягнення українського народу.
1.    За останні роки Україна збільшує виробництво зернових, зокрема – пшениці, і вийшла, на третє місце в світі з експорту – 32,3 млн. т. зерна. Попереду лише США (72,3 млн.т.) та ЄС (38,5 млн.т.). Україні вдалося обійти такі визнані «житниці» світу, як Канада (28 млн.т.), Аргентина (21,9 млн.т.) і Бразилія (21 млн.т.). За даними задачі побудуйте стовпчасту діаграму.
2.     З'ясуйте цифри, що характеризують народжуваність в Україні за кожен рік незалежності. Побудуйте стовпчасту діаграму. Коли народжуваність була найвищою, а коли найнижчою.
       Потрібно звертати увагу учнів на прізвища українських математиків, на їх внесок на розвиток математики. Знайомство зі знаменитими земляками виховує гордість за свою Батьківщину, рідний край. Одне з таких прізвищ, прізвище академіка Всеукраїнської Академії Наук М.П. Кравчука, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він і загинув. На його пам'ятнику в Києві написано девіз його життя: «Моя любов – Україна і математика».

Література:
1   1. Бевз В.Г. Практикум з історії математики
     2. Бег І.Д. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.



Конспект уроку.  АЛГЕБРА 7 КЛАС
Тема уроку. Одночлен. Многочлен. Операції над одночленами та
многочленами.
Мета уроку. Повторити та систематизувати знання учнів з вивченої теми. Формувати навички тотожних перетворень раціональних виразів. Виховувати в учнів почуття патріотизму, знайомити з традиціями та обрядами рідного краю.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Узагальнення знань і вмінь.
Майже завжди на останній тиждень  лютого припадає популярне народне свято, яке дійшло до нас ще з язичницьких часів – Масляна.
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з традиціями та обрядами нашого народу, пов'язаних з цим святом, а також повторимо і узагальнимо знання з вивченої нами теми. Масляна(інші назви Масниця, Пущення, Запусти, Колодій, Заговини, Сиропусний тиждень), останній перед Великим постом тиждень. Протягом Масляної проводилися різноманітні обряди, гостини, гуляння. Кожен день тижня мав певне значення, назву та цікаві звичаї.
1.     Понеділок – «Зустріч».
В цей день розпочиналося свято Масляної, лаштували веселі гойдалки, крижані спуски на санчатах, грали в сніжки.
Зараз і ми з вами пограємо в сніжки, по черзі кидаємо один одному сніжку ( зімнутий аркуш білого паперу) і відповідаємо на запитання товариша, яке він задає.
Запитання.
1.Дати означення одночлена.
2.Навести приклад одночлена.
3. Як піднести одночлен до степеня.
4. Як перемножити одночлени.
5. Дати означення многочлена.
6. Навести приклад многочлена.
7. Множення одночлена і многочлена.
8. Множення многочлена і многочлена.
2. Вівторок – «Заігриш».
         У вівторок влаштовували веселі забави, які тривали цілий день, веселились і раділи приходу Масляної.
         Є багато приказок про Масляну, і одну з них ви дізнаєтесь, виконавши наступне завдання.
         Учні виконують завдання по двоє, на кожну парту вони отримують аркуш паперу з записаними на ній відповідями та конверт з картками, на яких записані завдання, розв'язавши яке накривають клітинку на аркуші паперу з відповідною відповіддю і при цьому картку перевертають. Якщо всі відповіді знайдено правильно, читаємо приказку : «Масляна, Масляна, яка ж ти мала, якби ж тебе сім неділь, а посту одна».

у( х – у)


5(3а3 + 2 )

(у – 3)(х + у)

6(с – у)(2 – у)


b(2a – 3b -5b2)

6(у2 – х2)

Завдання на картках
1.     Виконати множення: 12(х – 0,5у) + 6у(у – 2х)
2.     Винести спільний множник за дужки: ху – у2.
3.     Розкласти на множники : 9а+ 6а5.
4.     Винести спільний множник за дужки: 12a2b – 18ab2 – 30ab3.
5.     Записати вираз у вигляді добутку множників: х(у – 3) – у(3 – у).
6.     Винести спільний множник за дужки: 12с(с – у) – 6у(с – у).
3.Середа -  «Ласунка».
 Обрядова їжа на Масляну – вареники із сиром та сметаною, млинці. У цей день тещі частують своїх зятів млинцями.
 Щоб поласувати млинцями, потрібно відімкнути замок, замінити його виразом і отримати тотожність.
0,5х + х2 - 1,5х = 0,5х(                )
4. Четвер – «Розгуляй».
В цей день всіляко веселилися, брали снігові гори, каталися на конях. Для того, щоб отримати фотографії коней, потрібно розв'язати рівняння.
Клас ділиться на 4 групи, кожна з яких розв'язує рівняння.
Рівняння
1.     (3х- 1)(5х + 4) – 15х= 17
2.     5 + х = (х + 1)(х +6)
3.     2 -8(х – 2) = 16
4.     х2 – 6(х – 3) = 18
5.П'ятниця – «Тещині посиденьки».
         У цей день зять повинен почастувати свою тещу. Після цього зятю належало покатати свою тещу вулицями села або міста.
6.Субота – «Посиденьки».
У цей день відвідували рідних.
Уявіть, що ви зібралися їхати в гості. Ваші рідні живуть далеко. І тому ви розмірковуєте, чим краще поїхати, автобусом чи автомобілем. Припустимо, що ви вирішили їхати автобусом, швидкість якого 60 км/год. Через дві години після вас виїхали ваші знайомі легковим автомобілем зі швидкістю 90 км/год. Через який час легковий автомобіль наздожене автобус?
7.Неділя – «Прощений день». 
         День прощання з Масляною, в цей день просили вибачення за колишні образи в близьких і знайомих, бажали: «Хай не заходить сонце в серці вашому». І я вам від душі цього бажаю. А ще щоб у вас ніколи не згасало бажання вчитися, досягаючи своїх мрій.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
         Питання до класу.
1.На скільки продуктивною була ваша робота на уроці?
2.Що нового ви дізналися на уроці?
3.Чи сподобалася вам форма проведення уроку?



*************************************************************************

Конспект уроку з математики, 5 клас.
Тема уроку. Розв'язування рівнянь.
Мета уроку. Систематизувати та узагальнити знання та вміння учнів з даної теми, розвивати логічне мислення, кмітливість, навички колективної роботи, виховувати  патріотизм на прикладі відомого українського письменника І. Я. Франка.
Тип уроку.Урок узагальнення і систематизації знань, вмінь та навичок.
Хід уроку.
І.Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
 Перевірка проводиться у формі інтерактивної вправи «Знайди помилку». Учні знаходять «помилку» у розв'язанні вправ домашнього завдання, записаних на дошці.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.
     Сьогодні на уроці ми узагальнимо систематизуємо знання з однієї дуже важливої в математиці теми, назву якої дізнаємось, відгадавши загадку.
     Загадкове, вже знайоме,
     Рівність, де є невідоме.
     Його треба розв'язати,
     Тобто корінь відшукати,
     Всі ви, друзі, без вагання,
     Скажете, що це - … ( рівняння).

ІV. Систематизація вивченого матеріалу.
Знайдіть в тексті загадки відповідь на питання:
1. Що таке рівняння?
1.    Що значить розв'язати рівняння?
Чи завжди рівняння має корені? Наведіть приклад рівняння , яке не має коренів серед тих чисел, що ми вчили ( х+8=5, 10-у=16).
Отже, рівняння – це рівність, яка містить невідоме, але
     Рівняння – це не просто рівність
З одною змінною чи кількома,
 Рівняння – це думок активність,
 Це інтелекту боротьба.
Допоможе сьогодні активізувати думки один з українських письменників, чиє ім'я і прізвище ви дізнаєтесь після виконання наступної вправи.
Доповнити до числа 100 наступні числа 75, 84, 63, 76, 28, 41, 54,15, 13, 27.
У таблиці знаходимо букву, відповідну до знайденого результату
59
46
87
25
73
16
85
37
72
24
Р
А
К
І
О
В
Н
А
Ф
Н

Отже, цей письменник – великий Каменяр Іван Якович Франко. Мовою рівнянь ми дізнаємось про нього багато нового, цікавого.
Спочатку знайдемо дату його народження, розв'язавши рівняння:
1.    х+193=220 (х=27),
2.    532-х=524 (х=8),
3.    у-29=1827 (у=1856).
Рівняння розв'язуємо, об'єднавшись в три групи.
Саме 25.8.1856 року народився Іван Франко в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в сім'ї сільського коваля.
На прикладах цих рівнянь повторюємо , як знаходити невідомий доданок, зменшуване, від'ємник.
Майбутній письменник записував коломийки, приповідки, казки. Їхню кількість ми дізнаємося 
знайшовши суму коренів рівнянь , які розв'язуємо в трьох групах.
1.    (у-27)+14=296   (у=309),
2.    29 –(234-х)=10   (х=215),
3.    (х+13)-28=274    (х=289).
Самостійно обчислюємо суму коренів цих рівнянь. 813 – саме таку кількість казок, коломийок, приповідок написав Іван Франко. А от самих казок написав на 763 менше. Скільки казок написав Іван Якович?
Багато казок було про звірів, всі вони увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили». Скільки казок увійшло до цієї збірки, дізнаємось, розв'язавши задачу.
Задача. Якщо кількість казок, що увійшли до збірки, збільшити на 36, а потім цю суму зменшити на 52, то одержимо 4. Скільки казок було у збірці «Коли ще звірі говорили»?
Відповідь: 20.
Серед цих 20 казок була одна,яку ви вже вивчали на уроках української літератури. Це казка «Фарбований лис». А зараз попрацюємо усно і дамо відповідь на запитання.
Запитання.
1.    Якого кольору був герой цієї казки? (Синього).
2.    Щоб дізнатись, скільки псів гналося за лисом, найбільше двозначне число поділіть на кількість богатирів дядька Чорномора (99:33=3).
3.    Щоб дізнатись, скільки миль біг Лис додому, розв'яжіть рівняння 37-у=35.
4.    Скільки звірів першими побачили фарбованого Лиса, якщо це число – сума найменшого натурального числа і числа пальців на руці.
5.    Скількома голосами співали звірі у хорі на дні народження «Царя»? Дізнаєтесь, розв'язавши рівняння у+19=22.
6.    Щоб дізнатись, скільки місяців царював Лис, потрібно збільшити найменше двозначне число на 2.
Іван Франко був освіченою людиною, знав 14 іноземних мов.
Скількома мовами видані твори Франка, скільки він всього написав творів, Скільки томів його творів видано ви дізнаєтесь, виконавши самостійну роботу.
Самостійна робота.
1.    Розв'яжіть одне з рівнянь, і ви дізнаєтесь,  скількома мовами видані твори Франка.
а) х+13=69; б) 3512-у=3456, в) (х+25)-12=20.
         2.Скільки творів написав Франко, ви дізнаєтесь,                               розв'язавши задачу.
а) Якщо кількість творів, що написав Франко, зменшити на 5207, то буде 793. Скільки творів написав письменник?
б) Якщо кількість творів, що написав Франко, зменшити на 2500, а потім цю різницю збільшити на 79, то вийде 3579.Скілики творів написав Франко?
V. Підсумок уроку.
         Підведення підсумків уроку, оцінювання учнів.
         Бажаю всім присутнім
         Я успіхів, старання,
         Відвідуйте уроки,
         Розв'язуйте рівняння
VІ. Домашнє завдання.
Розв'язати задачі.
Середній рівень.
Якщо кількість томів з творами Франка збільшити на 2894, то матимемо число 2944. Скільки томів видано?
Достатній рівень
Якщо кількість років, які прожив письменник , збільшити у 2 рази, одержане число збільшити на 23, то вийде 143. Скільки років прожив письменник?
Високий рівень
Кількість псевдонімів Франка зменш у 3 рази, одержане число зменш на 17, отримаєш 16. Скількома псевдонімами підписував твори Франко?



Немає коментарів:

Опублікувати коментар