Виховна робота


ВИХОВНА ГОДИНА «ДЕНЬ ПАМ’ЯТІ І ПРИМИРЕННЯ»


Тема: День пам’яті і примирення
Мета: ознайомити учнів з подіями Другої світової війни в Україні та на території   нашого краю; показати героїзм народу в боротьбі з ворогом; виховувати почуття патріотизму, любові до своєї землі; усвідомлення уроків життя в процесі нерозривного зв'язку поколінь.

Друга світова війна – глобальний військовий конфлікт в історії Землі та причина найбільших трагедій ХХ століття. У війні взяли участь 80% людства, бойові дії вели 2/3 існуючих на той момент держав. Війна розпочалася 1 вересня 1939 р. із вторгнення військ нацистської Німеччини до Польщі, а завершилася 2 вересня 1945 р. із беззастережною капітуляцією Японії. Під час війни були здійснені найбільші в історії злочини проти людства (зокрема Голокост), а також вперше і востаннє використана в бою атомна зброя. До армій ворогуючих сторін було залучено понад 110 млн солдат, загальні втрати військових та цивільного населення складають від 50 до 85 млн осіб. За результатами війни було створено ООН (Україна – один із засновників) та сформовано сучасну систему міжнародних відносин.
Друга світова війна для України розпочалася 1 вересня 1939 р. із німецьким вторгненням в Польщу. 110-120 тис. українців у лавах Війська Польського розпочали світову боротьбу проти нацизму, 8 тис. з них загинуло протягом місяця війни. Також 1 вересня Люфтваффе бомбардувало Львів та інші західноукраїнські міста, що перебували у складі Польщі. Між 12 та 22 вересня Львів пережив подвійну облогу із заходу нацистськими військами, із сходу – радянськими.
Фашисти хотіли зруйнувати все, що було створено розумом та працею людей. А що вони хотіли зробити з населення України? Частину його знищили , частину перетворили в рабів.
Друга світова війна - одна з трагічних сторінок в історії українського народу. Україна втратила п'яту частину населення: близько 3млн. чол. На фронтах, і 5,5млн. у зоні окупації. Міста обезлюдніли і лежали в руїнах. Понад 10млн. жителів України залишились без даху над головою і жили в непристосованих приміщеннях та землянках.
       Було зруйновано і спалено 714 міст й селищ, понад 28тис. сіл, 800тис. чол. втратив Київ, майже по 200тис. - Одеса і Харків, 100тис. – Рівне.
       
Промисловість і с/г перебували в стані повної розрухи. Було знищено 16 150 підприємств, 27 910 колгоспів, 872 радгоспи,2 300 МТС.
       На примусові роботи до Німеччини було вивезено 2,4млн чол.. В Україні було організовано понад 230 таборів, де загинуло 1 366 тис. військовополонених. За опір окупантами разом усіма жителями було спалено близько 230 сіл.
       З України вивозили все, що можна було забрати: устаткування заводів і фабрик,, яке не вдалося вчасно евакуювати, сировину і матеріали, худобу, продукти. В ешелони вантажили полтавський чорнозем, викопали й забрали до Німеччини понад 1 млн. фруктових дерев. З музеїв вивезли понад 40 тис. найцінніших творів мистецтва, історичних реліквій. Тільки прямі збитки заподіяні німецько-фашистськими загарбниками народному господарству України становили 285 млрд. крб.
                     Задихалося літо від спеки,
                     І сивіли від спраги лани.
                     В сірім небі кружились лелеки,
                     А земля - в димовищі війни.
Територія України з перших днів війни перетворилась у фронтову смугу, на якій місяцями точились важкі бої. Особливо запеклим був танковий бій у районі Луцьк -Броди - Дубно - Рівне, де наступаючі німецькі війська на деякий час були зупинені. Це був перший великий танковий бій на початковому етапі війни, де з обох сторін взяло участь 1 500 танків.
                     Окопи і доти
                     Ще зникли не всюди,
                     З катами рахунки
                     Не зведено, люди.
                     Пітьма Бухенвальда,
                     Освенціма пута,
                     Ніхто не забутий,
                     Ніщо не забуто.
                     Народу мир потрібен як вода
                     Як хліб і сіль...
                     І він його доб'ється,
                     Ганьба і смерть тому,
                     Хто напада,
                     І вічна слава тим,
                     Хто не здається.
                    Сплетемо руки як рід єдиний,
                     Знесімось вище до найвищих гір.
                     Хай клич людини над світом лине:
                     Війна з війною! Хай буде мир!
                    А хто з бійців поліг в бою -
                     їм вічно жить - героями!
                     Імен хоч скільки називай, -
                     Усіх злічить не можемо!
                     Вічний вогонь палає,
                     Дзвонить у долі століть.
                     Вічний вогонь закликає:
                     Щастя живих бережіть!
                     Вічний вогонь клекоче:
                     Люди, не треба війни,
                     Щоб не вмирали дочки,
                     Сестри, батьки і сини.
                    Журно шепчуть тополі у полі,
                     Наче теж споминають вони,
                     Як нівечили квіти і долі
                     Чорним плугом страшної війни.
                     Роду чесного, доброго люди
                     Переконані твердо давно:
                     Хто минуле випадком забуде,
                     Може знов повернутись воно.
                     Хай лиш покривається пилом
                     Забуте і не зна воєн світ –
                     Владно кличуть скорботні могили,
                     Біль-розлука удів і сиріт.
                     Пригадаймо тривожні дороги,
                     І страхіть шаленіючий вир.
                     Присягнімось ім'ям Перемоги
                     Все здолати у битві за мир!
                     Повідайте, повідайте синам,
                     Повідайте онукам, ветерани,
                     Які шляхи пройти судилось вам
                     Крізь полум'я від Волги на Балкани.
                     Повідайте...
                     Хіба посміє хтось
                     Образити хоч усміхом зневіри.
                     Що вам за людство битись довелось,
                     Рятуючи планету всю у вирі.
                     Повідайте, повідайте синам,
                     Повідайте онукам, ветерани,
                     І в сповіді хай допоможуть вам
                     Магахові й Мамаєві кургани.

Пам’ятка про коронавірус
1.  Хто може заразитися цим вірусом?
Люди, які живуть або подорожують в райони, де циркулює вірус 2019-nCoV, можуть піддаватися ризику зараження. В даний час 2019-nCoV циркулює в Китаї, де знаходится переважна більшість інфікованих людей. Захворілі з інших країн перебували серед людей, які нещодавно приїхали з Китаю або жили чи працювали в тісному контакті з цими мандрівниками. Медичні працівники, які доглядають за хворими 2019-nCoV, піддаються більш високому ризику та повинні захищатися за допомогою відповідних заходів профілактики і контролю інфекцій. 
2.  Хто має вищий ризик отримання важкої форми захворювання?
Хоча вірус ще не до кінця вивчений, але на сьогодні відомо, що люди похилого віку, а також з хронічними захворюваннями більш схильні до ризику розвитку важких захворювань.
3.  Як довго вірус живе на поверхнях?
За попередньою інформацією, вірус може виживати на поверхнях лише протягом декількох годин. Прості дезінфікуючі засоби можуть вбити вірус, унеможливлюючи зараження людей.
4.  Чи можна заразитися вірусом 2019-nCoV від людини, у якої немає симптомів?
Люди, інфіковані 2019-nCoV, можуть бути заразними до того, як проявляться симптоми. Однак, ґрунтуючись на наявних на цей час даних, саме люди, у яких уже є симптоми захворювання, є переважним джерелом  поширення вірусу.
5.  Чи існують на сьогодні специфічні методи лікування?
На сьогоднішній день немає ліків, рекомендованих для профілактики або лікування нового коронавірусу.
Якщо ви хочете захистити себе від зараження новим коронавірусом, вам слід дотримуватися основних правил гігієни, а також уникати по можливості тісного контакту з усіма, у кого проявляються симптоми респіраторного захворювання, зокрема,  кашель і чхання.
Для профілактики захворювання слід дотримуватись стандартних рекомендацій
- часто мийте руки або обробляйте дезінфікуючими засобами;
- під час кашлю або чиханн прикривайте рот і ніс паперовою хусткою, уникайте тісного контакту з усіма хто має гарячку та кашель;
- якщо маєте підвищену температуру тіла, кашель й утруднене дихання, якнайшвидше звертайте до сімейного лікаря та повідомте йому попередню історію хвороби;
- не споживайте сирих чи недостатньо термічно оброблених продуктів тваринного походження.


Виховна година на тему:
«Твоє здоров'я в твоїх руках»

Мета: виховувати в учнів потребу в здоровому способі життя,відповідальність за своє здоров'я, показати шляхи підтримки і зміцненняздоров'я, вчити дітей способам підвищення працездатності.
Виховувати непримиренне ставлення до шкідливих звичок, пропаганда здорового способу життя.
Обладнання: слайди « Притча про метелика», демонстраційний матеріал «Шкідливі звички», емблеми команд, кулі, фішки червоного, зеленого і блакитного кольору. «І частина – тематична
ІІ частина - конкурс «Здоровий будеш, все здобудеш»

Хід заходу

На початку уроку учні поділяються на три групи.

1. Вступне слово вчителя
-Почати наш захід я хочу з однієї цікавої історії. Це притча про метелика.
У давнину жив - був один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Всім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. І ось одного разу заздрісний чоловік вирішив зганьбити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як це зробити: «Я метелика впіймаю і в закритих долонях принесу мудреця, потім запитаю його, як він думає, живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, зімкну щільно долоні, раздавлю метелика і, розкривши руки, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я распахну долоні, метелик вилетить жиий і неушкоджений і скажу, що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав у мудреця, який у нього в долонях метелик, мудрець відповів: « Все в твоїх руках».
-Все в наших руках - і здоров'я, і навчання, і повага друзів, і «Твоє здоров'я в твоїх руках» любов у сім'ї...
І майбутня життя! Хочете жити надалі добре? Додайте до цього зусилля вже зараз і ви про це не пошкодуєте в майбутньому. Потрібно лише любити себе, вміти приймати рішення, які вам ж підуть на користь, якими б важкими вони не були для вас. Не завжди те, що потрібно виявляється приємним. Хтось не любить мити посуд, але ж це потрібно! Мамі допомога, чистота в будинку...Хтось не любить вчитися, але ж без професії в житті буде сутужно в наш час енергійне! Хтось завжди грубить, лається як з друзями, так і з усіма іншими, але ж коли - то ця грубість повернеться йому ж. Це доведено часом!
Здоров'я - це головна цінність людини. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Будучи хворим, ви не зможете втілити в життя свої мрії, не зможете повністю реалізуватися в сучасному світі ... І саме про здоров'я, про те, як його зберегти, ми і поговоримо сьогодні.
-Здоров'я - багатство на всі часи. А воно закладається в дитинстві. Ваше здоров'я, як скарб, який знаходиться глибоко в землі. Та щоб знайти скарб, потрібно докласти великі зусилля.
-Щоб бути здоровою людиною, необхідно, перш за все, відмовитися від шкідливих звичок. Ми з вами зараз пограємо в гру.

2. Гра - кричалка «Корисно - шкідливо»
( Діти відповідають хором словами «корисно», « шкідливо» на запропонований вчителем варіант)
- Читати лежачи ...(шкідливо).
-Дивитися на яскраве світло ... (шкідливо).
-Промивати очі вранці ... (корисно).
-Дивитися близько телевізор ... (шкідливо).
-Оберігати очі від ударів ... (корисно).
-Вживати в їжу моркву, петрушку ...(корисно).
-Терти очі брудними руками ... (шкідливо).
-Займатися фізкультурою ... (корисно).

3.Слово вчителя
- В життя дуже складно відмовитися від чогось привабливої. Дуже часто ми погоджуємося, добре розуміючи, які неприємності і наслідки для здоров'я за цим послідують. Іноді такі вчинки відбуваються з-за солідарності з товаришами, бажання не бути білою вороною, але частіше всього тому, що не усвідомлюється цінність власного здоров'я. Зараз я вам кажу про наивреднейших для здоров'я звички.
Деякі діти хочуть здаватися дорослими і пробують курити, пити вино. Зустрічаються і ті, хто пробує наркотики. Це дуже шкідливі затії. Адже звикнути до поганого легко. Набагато важче потім позбутися від небезпечної звички.
Курець спочатку і не помічає, як він отруює свій організм. А адже в тютюні є сильна отрута - нікотин. Він легко проникає в кров, накопичується у внутрішніх органах і поступово руйнує їх. Тільки людина не відразу помічає це. Так, буває, поташнивает після першої цигарки, голова паморочиться. Це організм подає сигнал тривоги. Багато школярі курять не тому, що їм подобається курити, а тому, що хочуть здаватися дорослішими. І через кілька років той, хто палить, починає кашляти, задихатися при бігу або навіть при ходьбі, швидко втомлюватися. І чекають курця хвороби органів дихання: астма, туберкульоз, рак.
Не менш шкідливий і алкоголь. Від нього теж страждають всі внутрішні органи. Отруєння мозку призводить до того, що людина просто - напросто дурнішає, у нього погіршується пам'ять, він важче засвоює нове.
Наркотики часто називають « білою смертю». Чим раніше людина звикає до них, тим швидше вмирає. Хронічні наркомани взагалі живуть мало. Наркотики повністю висмоктують з людини всі сили. Немає ніякої сміливості в тому, щоб спробувати наркотик. А ось якщо чоловік зумів відмовитися, значить, у нього дійсно є сміливість і воля.
-Умійте сказати " НІ " всім шкідливим звичкам.

4. «Чорний ящик»
«Я здоров'я збережу - сам собі допоможу»
Виноситься чорний ящик з овочами та фруктами. Діти вгадують що лежить у чорному ящику.
- Їжте більше вітамінів –
Яблук і апельсинів!
І не будете хворіти
Будете здорові!
(Овочі та фрукти дуже корисні, в них міститься дуже багато корисних вітамінів)
Слово вчителя.
- А як ви думаєте, турбувалися наші предки про своє здоров'я?.. Звичайно ж, турбувалися. І це відбивається в народних прислів'ях і приказках. Прочитати ці прислів'я ви зможете, виконавши завдання (в групах); зібрати прислів'я.
Усяке діло поправимо ... (якщо людина здорова ).
У здоровому тілі ... (здоровий дух).
Захворів живіт, ...(тримай порожнім рот).
Хто любить спорт, ... (здоровий і бадьорий).
Швидкого і спритного ... (хвороба не наздожене).
Без праці ...(ні відпочинку).
Землю сушить спека, ...(а людину - хвороба).
До слабкого і ...(хвороба пристає).
Справі час, ... (потісі - годину).
Попрацював - ... (відпочивай).
Здоровий будеш - ... (всього добудеш).
Хворий - лікуйся, ...(а здоровий - бережися).

5. Обговорення.
-Великі люди про цінності здоров'я казали так:
« Здоров'я - дорожче золота» (В. Шекспір).
« Здоров'я ніколи не може втратити своєї ціни в очах людини, тому що і в достатку і в розкоші погано жити без здоров'я» (Н. Р. Чернишевський).
« Дев'ять десятих нашого щастя залежить від здоров'я» (А. Шопенгауер).
« Здоров'я - велика справа як для того, хто ним користується, так і для інших (Карлейль).
-На вашу думку, хлопці, що таке здоров'я? ( Відповіді дітей).
- У словнику Д.І. Даля записано: « Здоров'я - це правильна, нормальна діяльність живого організму».

6. Інтерв'ю…
-Хлопці нашого класу брали інтерв'ю у своїх батьків, у медичних працівників. Вони повинні були відповісти на питання:
  1. Кого можна вважати здоровою людиною?
  2. Як йде справа зі здоров'ям у дітей і дорослих в нашому районі?
  3. Як зберегти своє здоров'я? ( Заслуховуються інтерв'ю).
7. Обговорення життєвих ситуацій
- Діти, чи знаєте ви фразу «неписьменна людина»? Це не тільки той, хто не вміє читати і писати, але і той, хто не знає правил здорового способу життя.
Пропоную вам познайомитися з образом життя хлопців і оцінити їх поведінку.
(Діти працюють у групах. Читають, обговорюють, пояснюють своє рішення. При відповіді коротко викладають спосіб життя дітей).
1. Денис вважав, що в житті стільки всього цікавого і стільки треба встигнути, що йому просто ніколи було скупатися, вмитися, почистити і погладити одяг, вимити взуття. Їв він на ходу, забуваючи помити руки, а часто і фрукти.
2.Ігор дуже любив читати. Він читав багато і скрізь: під час їжі, по дорозі в школу, в транспорті, ввечері, після приготування уроків. А коли мама вимикала світло і бажала « Спокійної ночі», він, щоб не засмучувати маму, читав під ковдрою при світлі ліхтарика. А ще Ігор любив гучну музику і часто не знімав навушники за кілька годин, у перервах між читанням.
3.Даша дуже любила цукерки, але боялася зубних лікарів. Після їжі вона забувала не тільки почистити зуби, але і прополоскати рот.
Поступово на яснах з'явився наліт, в зубах з'явилися маленькі дірочки, які ставали більше, а колір зубів змінився - став темним. Але Даша вважала, що зуби пофарбували цукерки.

8.Учитель:
-Діти, вам було дано завдання підготувати рекомендації знаменитих людей про те, як зберегти своє здоров'я.
(Читають учні).
• Людина може жити до 100 років. Ми самі своєю нестриманістю, своєю беспорядочностью, своїм потворним поводженням з власним організмом зводимо цей нормальний термін до значно меншої цифри. ( И.П.Павлов).
• Гімнастика, фізичні вправи, ходьба повинні міцно ввійти в повсякденний побут кожного, хто хоче зберегти працездатність, здоров'я, повноцінне і радісне життя. ( Гіппократ).
• Відпочинок після розумової праці - це не бездіяльність, а праця фізична, що не тільки приємно, але і надзвичайно корисно. ((К.д.ушинський).
9. Вчитель:
- Ми з вами завершили перший етап нашого заходу, а тепер переходимо до конкурсної програми.
Конкурс « Здоровим будеш - все здобудеш!»
І. Представлення команд
( Команди по черзі показують свої емблеми і кажуть девізи)«Вітамінки»
« Вітаміни поглинає,
І здоров'ю допомагайте».
« Чистюлі»« Ми чистюлі краще всіх,
Сьогодні до нас прийде успіх»
"Здоров'я”
"В здоровому тілі – здоровий дух”.
"Здоров”я – це життя!

ІІ. Конкурс «Корисна звичка»
Перед кожною командою знаходиться ромашка. На кожній пелюстці необхідно написати корисні поради для інших команд, які допомагають зміцнювати і зберігати здоров'я.

ІІІ. Конкурс «Дружні пари»
«Хворий - лікуйся, а здоровий - бережися!» У кожного картки, потрібно встати парами.
а) ноги
б) руки
в) ніс
г) волосся
д) зуби
е) нігті
ж) голова
з) одяг
а) таз з водою
б) мило
в) носовичок
г) гребінець
д) зубна паста
е) ножиці
ж) капелюх
з) щітка

ІV. Конкурс « Сила духу»
Представник від кожної команди повинен швидко надути кульку і його лопнути.

V. Конкурс Ха-ха-ха»
«Здоровому все здорово»
- Вчені з'ясували, коли людина сміється, в її легені надходить майже в два рази більше повітря. Крім того сміх чудово тренує голосові зв'язки. І нарешті хвилина сміху дорівнює 45 хвилинам відпочинку. Так що смійтеся на здоров'я.
(Встають у коло, перший каже - ХА, другий-ХА-ХА і т. д.)

VI. Бліцтурнір для капітанів
Учитель: «Здоров'я не купиш - його розум дарує» - під таким девізом ми проводимо бліцтурнір. Конкурс «Зарядка»
Капітани по черзі показують комплекс пврав для ранкової гімнастики.

VII. Підведення підсумків
Оголошуються переможці. Команди нагороджуються грамотами.

VIII. Рефлексія
- Піклуватися про своє здоров'я має кожна людина. Головне - захотіти бути здоровим!
Задумайтеся про своє ставлення до свого здоров'я. Давайте висловимо в кольорі, як ви тепер будете ставитися до свого здоров'я.
Червоний - Я буду намагатися вести здоровий спосіб життя.
Зелений - Я не впевнений у своєму виборі.
Блакитний - Я також байдужий до свого здоров'я.
- Ми з вами сьогодні добре попрацювали. Сподіваюся, що здоровий спосіб життя увійде у вас у звичку і не буде викликати труднощів.А починати треба кожен день з посмішки, тоді він буде, як свято.Так що будьте всі здорові!
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ І РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
1. Закон України No2899-ІY " Про заходи щодо попередження та зменшення вживання
тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров"я населення".
2. Підхід життєвих ситуацій в профілактиці тютюнових проблем. Частина І.- Київ, 2000.
3. Проект державної цільової програми щодо зменшення шкідливого впливу тютюну на
здоров"я населення України на 2008-2012 роки.
4. Бюлетень «Здоровий спосіб життя»
5. Журнал "Позакласний час" 7-8 2011р.
6. В.П.Пархотик Як зберегти здоров'я. Видавництво «Наукова література», 1997 р.
7. Інтернет – ресурси. Сайти виховних заходів

Виховна година «Закон і ми»

Мета: ознайомити учнів з основними питаннями зако­нодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виховувати в учнів правову свідомість.
Обладнання: роздавальний матеріал (роздруковані картки із запитаннями за темою заняття).
Хід заняття
Розповідь вчителя.
Усі люди зв'язані з певним соціальним середовищем, в якому вони народжуються і формуються. Поза соціаль­ним середовищем, поза суспільством людина немислима. Як кожний ставиться до середовища — питання важливе і для суспільства, і для окремої особи.
Соціальне середовище постає перед людиною в конк­ретній історичній формі — як усталений спосіб життя, як створені суспільством соціальні, матеріальні й духовні цін­ності, як спосіб та умови їх виробництва, розподілу і спо­живання.
Соціальне середовище — це уклад життя людей, що включає їхню працю, суспільно-політичну діяльність, по­бут, рівень добробуту, дозвілля, духовну атмосферу сус­пільства, систему пануючих ідеалів, законів, звичаїв, тра­дицій. Воно становить не просто соціальний фон, на якому діє людина, а всю систему життєдіяльності суспільства, що активно включає особу в соціальні зв'язки. Тому людина не може не виявляти свого ставлення до способу життя, до соціального середовища. І своєю поведінкою вона підтри­мує, зміцнює його або ж, навпаки, послаблює.
Для свого успішного функціонування те чи інше сус­пільство потребує підтримки кожним усталеного способу життя, його законів, ідеалів, звичаїв, традицій, соціальних інститутів, форм праці, виробництва і розподілу. Під впли­вом соціальних потреб ще на світанку історії, в первісно­му суспільстві, склалися прості норми людської поведінки, які зобов'язували всіх членів общини поважати і практично підтримувати усталені громадські порядки.
В інтересах збереження існуючої системи суспільних відносин держава створює право — систему законів, вико­нання яких зберігає і зміцнює соціальне середовище, спосіб життя.
Додержання законів забезпечується примусовою силою держави — армією, судом, органами охорони громадського порядку.
Але суспільство потребує ще й моральної підтримки цих законів — їх морального виправдання, добровільного додер­жання. Неповага до них розцінюється і як порушення норм моралі.
Із правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помил­ковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Бага­то хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку.
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.
Це і є метою нашої години спілкування.
Запитання до учнів.
Учитель роздає роздруковані картки із запитаннями і просить учнів по черзі зачитати по одному запитанню й відповісти на нього.
Учитель коригує й доповнює відповіді учнів.
Орієнтовний перелік запитань:
1.  На яких принципах у нашому суспільстві ґрунтується право? (На принципах моралі.)
2.  Яку відповідальність за свої аморальні вчинки несе лю­дина віком до 14 років? (Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім'єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).
3.  Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчи­нення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних уш­
коджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжка, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогне­пальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умис­не вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)
4.  Яка відповідальність настає в 15 років? (Майнова від­повідальність за заподіяння майнової шкоди.)
5.  Яка відповідальність настає в 16 років? (Кримінальна,  відповідальність за всі види злочинів.)
6.  Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідаль­ність за всіма законами.)
7.  Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, ор­гани внутрішніх справ.)
8.  Що таке хуліганство? (Це умисні дії, що грубо порушу­ють громадський порядок і виражають неповагу до сус­пільства.)
9.  Як карається законом хуліганство? (Позбавленням воліна строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганс­
тво — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.)
10.  Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?
11.  Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?
12.  Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
13.  У якому, законодавчому документі нашої держави за­кріплено право на освіту? (У Конституції України.)
14.  А в яких документах викладені обов'язки учнів? (У «Законі про освіту», Статуті школи, Правилах для учнів.)
15.  Які є Правила для учнів?
16.  Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах)? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись? (Так, може. З 14 років. Для цього потрібні заява батьків, дозвіл школи. Зверта­тися можна у соціальний відділ для молоді або в інспек­цію у справах неповнолітніх.)
17.  Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
18.  Якщо ви стоїте на шкільному обліку як схильні до пра­вопорушень, чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?
19.  Що розуміється в адміністративному законодавстві під терміном «громадське місце»? (Вулиці, вокзали, кіноте­атри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будин­ки, подвір'я житлових будинків, школи тощо.)
20. Назвіть   кілька   прикладів   протизаконної   поведінки в громадських місцях.
21. Проаналізуйте ситуацію (на вибір):
а)         Користуючись тим, що в шкільному коридорі нікого не було, учень порвав чудову фотогазету, що висіла на стіні. Чи порушив цей учень правила поведінки в громадському місці, враховуючи те, що у скоєному вчинку він не признався?
б)         Один з учнів школи ненавмисне розбив шибку у вікні коридору. І хоч цього ніхто не бачив, хлопчик сказав про свій вчинок класному керівникові й однокласни­кам. Прийшовши додому, схвильований хлопчик роз­повів про неприємну подію батькам. Тато дістав шибку потрібного розміру, наступного дня учень приніс її в школу. Техпрацівники допомогли вставити шибку. Як ви вважаєте, цей вчинок є порушенням поведінки в громадському місці?
22.  Чи є серед ваших знайомих працівники міліції?
23.  Чи міг би ти стати на захист людини, яку б'ють, грабу­ють чи хочуть вбити?
24.  Що означає «охороняти природу»? (Не допускати та кого впливу на навколишнє середовище, яке погіршува­ло б його. Здійснювати заходи проти викидів шкідли­вих газів в атмосферу, шкідливих стічних вод у річки, озера, моря. Виправляти помилки, допущені людьми в минулому: очищати річки й озера, відновлювати ліси, зберігати зникаючі види тварин і рослин.)
25.  Що таке власність неповнолітніх? (Деякі особисті речі — одяг, книги та інше.)
26.  У яких випадках підліток може розпоряджатися цінним власним майном, наприклад будинком, дачею, автомо­білем? (У випадках спадку, даруванні власності підліт­ка може бути будь-яке майно. Підліток, як і повноліт­ній, може володіти, користуватися, розпоряджатися
цим майном.
)
27.  Які ви знаєте основні обов'язки батьків і дітей? (Обов'язок батьків — виховувати дітей, піклуватися про їхній фізичний і моральний розвиток, підготовку їх до праці. Батьки зобов'язані утримувати своїх неповнолітніх дітей, а в разі потреби — повнолітніх непрацездат­них дітей. Обов'язок дітей — піклуватися про батьків. У разі, якщо батьки непрацездатні й потребують допо­моги, повнолітні працездатні діти їх утримують.)
28.  Де, коли, у яких випадках кожній людині в житті можуть стати у нагоді юридичні знання? (Коли людина сама поруши­ла закон або коли допущено порушення закону щодо неї.)
29.  Порівняйте дві галузі знань: медицину і правознавство. Скажіть, що спільне ви бачите між ними? (В обох галузях лікують людей: медицина лікує тіло, а правознавс­тво — розум, вчинки людей.)

Заключне слово вчителя.
Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займати­ся дорученою справою, бути відповідальними, виконувати громадянські обов'язки — хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками і зловживаннями в суспільстві, господаря багатств країни, сім'янина.





Виховна година “Мій край – моя історія жива”




Мета: Формування національної свідомості і людської гідності до рідної землі, свого народу, виховання поваги до державної символіки, культури та історії.
“ Все на світі можна вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину ”
(В. Симоненко)
“ Свою Україну любіть ...
Во время люте,
В останню хвилину
За неї господа моліть ”.
(Т. Шевченко)
Слова вчителя
Україна – це земля, де ми народились і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Усім нам має бути люба й дорога наша мати – Батьківщина.
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, як трави і води...
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть і в годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
Саме слово “ Україна ” означає країну, край, де живуть українці, український народ. Ця назва вперше згадується 1187 року в давньоруському літописі.
Україна... Золота, чарівна оборона. Земля, рясно уквітчана, зеленню закосичена. Це історія мужнього народу, що віками боровся за свою волю, щастя, свідками чого є високі в степу могили, обеліски та прекрасна на весь світ народна пісня.
Яка ж вона гарна в століття, у ці віки
Година негоди, що люд український гнітила.
Із сивої пам’яті сміло ідуть козаки,
А шаблі, мов блискавки, сиві жупани, мов крила.
Закличний марш: козацтво в путь!
І як струна, душа правдива кожна,
З глибин історії вони ідуть, ідуть,
Гей, долиною, гей широкою козаки йдуть.
Гетьман Б. Хмельницький очолив визвольну війну українського народу проти Польщі. Він відбудував вільну державу Україна, що була цілих 300 літ перед Хмельницьким під пануванням Литви і Польщі. Правда, що молоду українську державу не вмів гетьман боронити перед усіма ворогами, бо їх було забагато, але за Хмельницьким йшли його слідами інші гетьмани. І Україна вже ніколи потім не булла в такій неволі, як перед Хмельницьким. Гетьман Б. Хмельницький має в українській історії велику силу, бо він перший рішуче повів козацтво на боротьбу за волю народу і рідної землі.
Природа України багата і щедра. Її земля родить дорідну пшеницю, гарними у нас ростуть сади та городи. Наша земля щедра на таланти. Багато українських вчених, авіаконструкторів, лікарів, відомі усьому світу. Серед перших людей, які побували в космосі був українець з Київщини Павло Попович. Багато років генеральним конструктором космічних ракет працював також українець, житомирянин Сергій Корольов.
Нині незалежна Українська держава називається Україною. Вистраждавши, виборовши волю, Україна має нині свої державні символи: герб, прапор і гімн, які уособлюють її історію, її сутність, тобто найбільш характерніше для неї.
Уявіть собі поле бою в ті часи, коли основною зброєю були меч та спис. Піші й вершники зійшлися в тяжкій січі, їхні лави мішалися: де свій, де ворог. Вояки раз по раз озираються і, помітивши неподалік високо піднятий прапор свого князя, ще відчайдушніше кидаються на ворога.
А от яким був прапор наших предків? Він міг бути трикутної чи чотирикутної форми, того чи іншого кольору. На прапорі зображувався княжий знак: або птах, або зброя, людина тощо. Той знак-символ належав князю, його роду чи й усьому князівству і завжди щось означав: могутність, хоробрість, приналежність до певного роду.
Що таке герб? Такий же знак карбувався на княжих громадах, на печатках, знаках земель, якими володів князь. Цей знак-символ мав певне призначення. Він заміняв князям ім’я (підпис), тобто був іменним знаком князів і водночас знаком власності. Такі знаки дістали назву герба.
Так, на монетах Великого князя Володимира Святославовича на одній стороні зображувався сам князь, а на другій – його герб і підпис: “ Володимир на столі, а се його срібло ”; тобто срібна монета карбована правлячим володарем князем Володимиром. Гербом князя Володимира був три зубний знак. Чи такий чи подібний герби зустрічаються на монетах до цього часу, остаточно не з’ясовано. В основу сучасного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі.
Прапор...
Яким був прапор великого князівства Київського, достовірно сказати важко. Одна з перших згадок про синьо-жовтий прапор стосується початку ХV століття, а саме: великої битви під містечком Грюнвальдом у Німеччині між німецькими рицарями та об’єднаними військами Польщі та Литви, серед яких були й українські галицькі полки. Вони виступали під прапором, тло якого було синього кольору, а лев, що спирається на скелю – жовтого. Синій і жовтий кольори поєднувалися також на деяких козацьких прапорах.
Зі встановленням в Україні радянської влади замість синьо-жовтого прапора державним визнано червоний із золотими літерами УРСР, згодом додано серп і молот. Пізніше червоний прапор замінено на двокольоровий: зверху – червона, а знизу – синя смуга; таке кольорове сполучення не відповідало національним традиціям українського народу.
Мої сини нескорені і горді,
Восьмидесятих в’язні політичні,
Безстрашно й дуже ви гукнули “ Годі! ”
І правди слово мовили заклично,
Де ти, Василю, де ти, віщий Стусе?
Вінець терновий сам собі одяг.
Замислитись сьогодні кожен мусить,
Як він нам дався, синьо-жовтий стяг...
Незалежна Україна з 1991 року має синьо-жовтий прапор. Синій уособлює мирне небо, а жовтий – стиглу пшеницю.
Уся земля колише вічне жито,
Береже співучі ручаї.
У цій землі
веселкою сповиті.
Сплять суворі прадіди мої.
Б’ють живі джерела під землею,
Дніпро могутній не змілів:
Так, рідний син землі цієї,
Так, я – син великої землі.
Гімн
В основу сучасного державного гімну України покладено мелодію пісні композитора ХІХ століття Михайла Вербицького, слова Павла Чубинського “Ще не вмерла Україна”, якій вже 130 років. Ця пісня була також давнім гімном за Української Народної Республіки. Нині вона знову стала загальновизнаним всеукраїнським гімном.
Все, що мріялось віками,
Сповнилось, настало!
“Ще не вмерла Україна”
Гордо прозвучало.




Виховна година «Мужність і біль Чорнобиля»



Навчальна мета. Донести до свідомості учнів масштаби чорнобильської трагедії.
Розвиваюча мета. Розвивати почуття гордості за свій народ. Прищеплювати любов до рідного краю.
Виховна мета. Виховувати почуття співчутливості, критичне ставлення до історичних подій.

Не винен я, що все це сталось,
Що розкололась неба твердь,
Що в золотом покриту галузь
Ми атомну впустили смерть!
(Д.Павличко)
Чи знаєш ти, світе,
Як сиво ридає полин,
Як тяжко, як тужно
Моєму народу болить!
(Б. Олійник)
Хід виховної години
Вступне слово вчителя. 26 квітня 2010 року виповнилося 24 роки з дня найстрашнішої за наслідками катастрофи минулого тисячоліття. Чотири букви – ЧАЕС – стали символом трагедії, яка доторкнулася до мільйонів людей, накрила їх крилом безжалісної радіації, перетворюючи свої жертви в безпомічних людей.
Чорних дат у людства є немало,
Кожна з них - це міна під прогрес.
Найстрашніше, що усіх спіткало,
Вибух на Чорнобильській АЕС.

Двадцять шосте квітня – День скорботи.
Зранку скромних квітів я знайду.
І на знак журливої турботи
До могил засмучених піду.
Вчитель запалює свічку.
Вчитель. Чорнобиль... Чорний біль нашої землі. І скільки б не минуло років, все одно це слово полум’янітиме чорним вогнищем скорботи.
Райцентр Чорнобиль. Ця назва походить від назви різновиду гіркого полину - чорнобилки. Це назва невеличкого містечка в 130 км від Києва. Спочатку так іменувалося давнє поселення, засноване ще у Древній Русі, потім місто, а згодом – і атомна електростанція, будівництво якої розпочалося у
1971 році. У 1983 вже працювали 4 енергоблоки із запланованих шести.
Учень. Мало хто знав про чорнобривого брата сивого полину, аж поки не стався страшний атомний вибух у місті, яке зветься Чорнобиль. І тоді згадали люди, що у книзі книг – Біблії говориться про полин і пов’язану з ним страшну катастрофу: „Засурмив третій Янгол, і велика зоря спала з неба, палаючи, як смолоскип. І спала вона на третину річок та водні джерела. І ймення зорі тієї „Полин”. І стала третина води, як полин, і багато людей повмирало з води, бо згіркла вона.
Учитель. Ту мирну весняну ніч на берегах Прип’яті люди ніколи не забудуть. Вона була такою тихою, такою теплою і такою ласкавою. Саме в цю ніч, з 25 на 26 квітня 1986 року, відлік часу став далеко не мирним, а бойовим і аварійним.
О першій годині 24 хвилині, коли Прип’ять, містечко атомників, спало безтурботним сном, раптово пролунав вибух і над 4-м реактором атомної електростанції гігантське полум’я розірвало нічну темряву.
Аварія на ЧАЕС - смертоносне полум’я зловісної пожежі висвітило кожного, хто там працював і жив, виділило перших із перших, вони, ризикуючи життям, кинулися до реактора, аби своїми грудьми перестерегти трагедію.
Ось як описує це Володимир Яворівський: „За покликом рідної землі на захист свого народу першими до палаючого реактора по тривозі прибули пожежні з охорони ЧАЕС на чолі з начальником варти Володимиром Правиком.
Потім прибуло підкріплення з міста Прип’ять на чолі з лейтенантом Віктором Кибенком.
Если б только огонь- все пустяк,
Но повсюду невидимый враг.
Он не дышит жарой на тебя-
Проникает, смертельно разя,
Пост не бросить, назад не уйти!
Долг такой: нашу землю спасти!
Понимал и уйти он не мог,
Молодой лейтенант Кибенок.
Вони ринули у вируюче полум’я- у смертельну радіацію не за наказом командира, а за законом совісті, рятувати станцію і людей, не думаючи про себе, хоча добре усвідомлювали небезпеку, вони виконали присягу на вірність народу України.
В ніч на 26 квітня Валерій Ходемчук був на зміні. Він загинув у перші хвилини аварії під уламками четвертого енергоблока ЧАЕС. „Саркофаг” став для нього вічним пристанищем. Так і не дочекалася Валерія його мати, дружина Наталка, син Олег та донька Лариса. Не дочекалася і вся Прип’ять.
Лист Ганни Ходемчук синові Валерію „Прощання”.
Страшно, коли матері хоронять своїх дітей, а ще страшніше, коли вони не мають навіть їх могили. Усім матерям, що втратили своїх дітей присвячується ця пісня. ( Учні співають пісню „Чорнобривці”).
Вогонь усе лютував, не вщухав. Начальник караулу лейтенант Правик по рації передав виклик №3, за яким усі пожежні машини Київської області негайно вирушили до Прип’яті. На допомогу примчав і начальник пожежної частини майор Л. Телятников. „Ніколи в житті,- скаже він потім,- не було в мене дороги важчої, ніж ця - завдовжки у хвилини. З неймовірним тріском палала величезна плотина покриття над машинним залом і допоміжним корпусом, навкруги разом з вогнем задушливий дим. Киплячий бітум пропалював чоботи, бризками осідав на одязі, в’їдався у шкіру. Люди слабшали від їдкого диму, нестерпної спеки і болю.
Відвага... Для пожежного це невід’ємна професійна риса, без якої ніяк не можна. Ось так тієї трагічної ночі лейтенанти і сержанти пожежної охорони виконували свою звичайну роботу. О, ні! Це був смертельний герць, з якого хлопці вийшли переможцями. 28 чоловік двох караулів затулили собою не тільки станцію, а й Європу. Шість чоловік загинули майже відразу. Так вони жили, працювали й увійшли в безсмертя.
Ті,що згоріли в огні
В перші хвилини двобою,
Землю прикрили собою,
Як наші діди на війні
Не залишили пости,
Мужньо стояли на герці,
Пам’ятник їм вознести
Треба у кожному серці..
Ось імена перших жертв чорнобильського полум’я. Усі вони молоді вродливі, мужні. Вічна пам’ять їм, низький уклін від усього людства. Навічно заснули герої - пожежні на новому підмосковному Митинському цвинтарі:
Учні, піднімаючись із місць,по черзі називають прізвища Віктор Кибенок, Микола Ващук, Василь Ігнатенко, Микола Титенок, Володимир Правик, Володимир Тищура, Валерій Ходемчук.
І ще багато - багато життів забрало потім чорнобильське лихо. Прошу всіх піднятися і вшанувати пам’ять загиблих хвилиною мовчання... Прошу всіх сідати. (Звучить тихо „Реквієм” Моцарта).
Учень читає вірш „Лейтенанти”.
Красивою та багатою була Чорнобильська земля з її врожайними полями, садами та озерами, але тільки до квітневої ночі 1986 року. Наша пам’ять і пам’ять наступних поколінь-знову і знову буде повертатися до цих трагічних днів. Поля і луки, ліси і озера, річки і ставки Чорнобильщини тяжко уражені невидимою чорною хворобою.
Над куточком планети враз нависла чорна хмара лиха, яка почала поширюватися з блискавичною швидкістю й поливати цим лихом, як дощем, нашу рідну землю. Це страшне лихо - радіація.
Аварія призвела до небаченого забруднення біосфери, до появи на території України мертвої тридцятикілометрової зони, до радіоактивного опромінення тисяч людей.
Звучить запис пісні „Чорнобильська зона”.
В зеленім лісі я була царівна,
В зеленім лісі я була жива.
Рудим став ліс, рудими стали тіні,
Рудою стала крона і трава.
Іржавий ліс,пустеля, мертва зона,
Апокаліпсис, Марсіанський краєвид?
Табличка:” Дихати і ходити заборонено!”
І незбагненне:” Торкатися трави”.
Горе впало не тільки на Україну. Воно зачепило Білорусь і Росію. На забруднених територіях проживає близько 2 мільйонів осіб.
Атомний вибух негативно вплинув на все живе. Страшні наслідки аварії: ненароджені діти,вражені радіацією, волосся геть раптово випадає, руйнуються живі клітини, змінюється склад крові.
Людей вивозили із забрудненої зони. Важко було їм покидати свої рідні місця. Але залишитись - означало померти. Села стали спустошеними.
....а села нема.
Втекло кудись село,
Було колись село,
Життя колись було.
Дехто намагався повернутися та зустрічав на своєму шляху колючий дріт.
Особливо важко жити в незнайомій місцевості було старшому поколінню, адже ці люди за все життя ніколи не виїжджали за межі свого району. Кожна стежка, кожне деревце, кожна річечка у рідному селі були їм знайомі.
Матір я взяв із села,
А вона мені з Києва
Третій раз уже боса втекла.
Учень читає вірш „Ну куди нам тікати від рідної хати”.
Сплюндровано тисячі гектарів родючих земель, втрачені величезні площі лісів. У селах не залишилося жодної криниці, з якої можна було б пити воду.
Всі криниці в целофанових капшуках.
Де знайти кілометри целофану на рукотворне Київське море
Чи бодай на Десну зачаровану, з якої Київ п’є воду?
Сильними радіоактивними забрудненнями вражено 5 мільйонів га території України, більша частина яких - сільськогосподарські угіддя, забруднено 1,5 га лісів.
Велику небезпеку довкіллю завдають близько тисячі тимчасових могильників навколо АЕС і саркофаг над 4 блоком, який вибухнув. Могильники вже сьогодні протікають, саркофаг з роками стає все більш радіоактивним, конструкції його просідають, деформуються.
Вплив чорнобильської аварії на здоров’я людей дуже значний і буде проблемою не тільки для нас, а й для кількох прийдешніх поколінь. Небезпека нависла над усією планетою.

Людство прагне Всесвіт осягнути.
І себе у ньому зрозуміть.
А тривожне „ бути чи не бути?”
Страшно над планетою висить.
На землі, у домі вселюдському,
Протиріч і негараздів тьма.
Будьмо,люди, обережні в ньому.
Іншого житла у нас нема.
Велике лихо спіткало нашу землю. Чорнобильська аварія стала для нас уроком, за який заплачено дорогою ціною. Тож не треба повторювати помилок, давайте берегти оточуючий світ. Нашій планеті вистачить одного Чорнобиля. Настав час усій громадськості бити на сполох, рятувати своє майбутнє, майбутнє нації.
За днями дні, мина повільно рік,
За днями дні - і другого немає.
Нехай же лихо наше проминає
І в світі не повториться повік.
Хай стане мир міцнішим у стократ
Хай над землею чисте небо буде.
Чорнобиль - попередження, набат,
Його уроків людство не забуде.
Жадання людства - зупинити
Безодні атомної смерч.
Ми ж сівачі, ми - сонця діти -
Спроможні зупинити смерть.
Спинити вибухи ракети -
Роззброїти віки і дні,
Щоб сонце мирної планети
У кожнім сходило вікні.
Щоб трави, колоски і віття
Вогнем не перетліли в прах,
Щоб грізне ядерне плахіття
Не спалахнуло по світах.
Щоб наша дума і дорога
Єднали глибину і вись,
Вола чорнобильська пересторога:
- Людство, зупинись!!
На цьому наша виховна година закінчується. Я сподіваюся, що ви не забудете історію рідного краю, пам’ятатимете імена пожежників, які пішли в небуття.

Бесіда " Вибір професії або задача з багатьма невідомими"
МЕТА: поширити уявлення учнів про нові професії; формувати творчий підхід до вибору майбутньої спеціальності, розвивати кругозір учнів, мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов і шанобливе ставлення до праці.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки учнів; плакати з висловами видатних людей:
  • Якщо ви вдало виберете працю й вкладете в неї свою душу, то щастя саме вас знайде. К.Ушинський
  • Бери вершину і матимеш середину. Григорій Сковорода
  • Хто хоче працювати – шукає засоби, хто не хоче – причини. Сергій Корольов
  • Навчитися можна лише того, що любиш. І. Гете

У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень – вибрати справу до душі, за покликанням, тобто професію. Вибір професії, вступ до самостійного трудового життя іноді недаремно називають другим народженням. Адже від того, наскільки правильно зроблено вибір професії, залежить суспільна цінність людини, її місце серед людей, задоволеність професійною діяльністю, фізичне і психологічне здоров'я і, накінець, радість і щастя. З цього приводу відомий український педагог і психолог К.Д.Ушинський писав: "Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї свою душу, то щастя саме вас знайде". Займатися ж не своєю справою важко. Втрачається інтерес, людина перевтомлюється, перенапружується, рахує кожну хвилину, коли закінчиться робочий день. У працівника виникає незадоволеність професійною діяльністю, знижується продуктивність і якість праці. Таким чином, помилка допущена при виборі професії, це не тільки особиста невдача людини, але й невдача суспільства.
Рішення про вибір професії повинно бути свідомим, вільним і прийматися самостійно. Але це не означає, що в процесі вибору професії не потрібно зважати на поради старших і більш досвідчених людей (учителя, класного керівника, батьків). Адже завдання вибору професії набагато складніше будь – якого навчального завдання, тому що для його вирішення необхідно враховувати багато складових, про які вибираючий професію навіть не підозрює. Справа ще й в тому, що вирішення проблеми вибору професії ніде не "підглянути", як це можна зробити при виконанні навчальної задачі. У правильності вибору професії переконуються через місяці, а іноді роки, а це дуже дорога ціна за поспішне рішення.
Усі ці обставини свідчать про те, що для свідомого і самостійного вибору професії необхідні знання і наявність багатьох можливих варіантів вибору, уявлення про те, яких особистісних якостей, здібностей вимагає та чи інша професія, які можливості вони забезпечують людині для професійної кар'єри і чи є попит на спеціалістів за тією чи іншою професією на ринку праці.
Отже, справді вільний і правильний вибір професії буде ліпшим тоді, коли рішення приймається зі знанням усіх "за" і "проти". Іноді учні до свободи вибору підходять за принципом "вільному – воля" або "хочеш – вибирай будь-яку". Але це дуже хибний підхід. Справді вільний вибір професії буде лише в тому випадку, якщо рішення приймається зі знанням справи.

У первісному суспільстві не існувало проблем вибору професії, тому що в той час кожний умів робити все для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникли професії. У даний час налічується понад 40 тисяч різних професій, спеціальностей.

Слід відмітити, що кількість професій швидко змінюється. Вважається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових професій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі являють собою модифіковані назви вже існуючих професій. Особливо багато нових професій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс – менеджер тощо.
Відносно нові професії з'явилися в галузі інформаційного проектування: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер – системотехнік, спеціаліст з комп'ютерного дизайну тощо.
Потрібно відмітити, що не за всіма цими професіями у даний час можна отримати якісну професійну підготовку. Поки що деякі з них є скоріш назвами посад в різних фірмах, які займають представники інших професій, до того ж далеко несумісних. Цей факт потрібно мати на увазі тим, хто обирає професію.
Обираючи професію, треба пам'ятати , що здійснити відповідальний крок вибору
треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особисті та громадські інтереси. Погляд на професію як на постійну, на все життя справу – хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.
Розподіл професій на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі – помилковий. Значення професій у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж...
Своє майбутнє ви визначаєте задовго до останнього шкільного дзвінка. Радитеся з батьками, вчителями, знайомими, сперечаєтесь з друзями. Вивчаєте довідники, намагаєтесь все врахувати, дізнатися якомога більше про майбутню професію. І ви повинні добре подумати над правильністю вибору. Адже вибір навчального закладу, а разом і професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися.
Роблячи ставку на "грошовиті" професії, пам'ятайте, що високо оплачувана праця буває складнішою і важчою фізично чи розумово, вимагає вищої кваліфікації, більшої відповідальності і затрати часу. А праця, мотиви якої не пов'язані з усвідомленням її суспільної значущості, її духовного сенсу, знищує в людині людське, спустошує і спонукає волю до холодного розрахунку, провокує на підлі наміри і вчинки.
Праця, яка розглядається лише з точки зору її практичної користі, може спричинити появу в людині таких негативних рис як егоїзм, цинізм, втрату сумління
та пов’язаної з цим відповідальності, прагнення до наживи, намагання домогтися успіху будь-якою ціною А праця за покликанням, звичайно, приносить задоволення і радість. Правильний вибір принесе користь не тільки собі, а й своїй країні, людям, неправильний же вибір завдасть шкоди.
Сьогодні ми є свідками того, як деякі люди без вагань міняють свою професію на будь-яку, нерідко нікчемну, принизливу для людської гідності роботу (я маю на увазі виїзд за кордон). У страшній ситуації опиняються наші дівчата, жінки, діти залишаються без батьківської опіки. Тому потрібно добре зважити всі "за" і "проти" перед тим, як приймати такі важливі рішення. Бо потім може бути пізно.
Будьмо оптимістами, вірмо, що ніколи не залишиться без роботи добрий спеціаліст, людина – творець своєї справи, майстер.
Сьогодні дуже багато платних навчальних закладів, і не в кожного є можливість там навчатися. Але куди б ми не пішли вчитися, всюди, в першу чергу, потрібні добрі знання. І тільки той досягає мети, хто бореться, хто шукає різних шляхів, щоб подолати перешкоди. Адже сказано в святих книгах: "Шукайте і знайдете, стукайте - і відкриється вам".
А в одній з Євангельських притч говориться, як пан покликав до себе своїх слуг і роздав їм таланти. Одному дав п'ять, другому – три, а третьому – один. Через деякий час вони прийшли до нього і пан запитав їх: "З чим ви прийшли до мене?" Перший відповів: "Ти дав мені п'ять талантів, а я працював і знайшов ще п'ять." Другий відповів: "Ти дав мені три таланти, я працював і знайшов ще три". А третій відповів: "Ти дав мені один талант, я закопав його в землю і сьогодні можу повернути тобі". Пан похвалив перших двох за те, що вони працювали, не боялися труднощів, а третього прогнав.
"Ніщо не звеличує людину так, як праця". Цим словам судилося стати крилатими. Важко встановити, хто сказав їх першим. Можливо, саме тому їх приписують різним авторам. Але суть не в тому – під ними підписався б кожен. Тому я бажаю вам, діти, щоб ви прославились в праці. Ким би ви не стали, насамперед, ви повинні бути людьми – добрими, чесними, чуйними до чужого горя.
Щаслива людина, що має розум ясний і гострий – вона осягає істину. Подвійно таланить тому, хто має душу добру і серце чуле, його духовне єство, мов сонях до сонця, завжди прихилене до людського болю, добра, шляхетності. І, либонь, потрійно благословен той, у кого і розум проникний, і серце людяне, - він теж бачить істину, а дух його співзвучний усім людським радощам і печалям.
Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважаючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі. Бо лише трудом дорослішають душі, лише трудом на світі сущі ми.


Виховна година

«Геть паління! Ми за здоровий спосіб життя»

Мета: Інформувати вихованців про негативний вплив тютюну на здоров"я не лише того, хто палить, але й оточуючих; про ризик розвитку залежності від тютюну, набуття нових та ускладнення наявних захворювань.; формувати у підлітків якостей сильної особистості та здатності протистояти тютюновій індустрії; попереджувати паління серед підлітків та учнівської молоді; виховувати у дітей бережливе ставлення до свого здоров’я; розповісти про згубний вплив тютюнокуріння на організм людини; сформувати у підлітків правильний вибір щодо недоцільності згубних звичок.
Хід проведення
 Кожній людині у житті доводиться вибирати, адже, зрештою, має на це право. Можливо і вам доводилося коли-небудь робити вибір: що вдягти на свято, з ким зустрічати Новий рік, залишати навчання у музичній школі чи далі його продовжувати тощо. Для того, щоб зробити правильний вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті, що слід зробити, щоб досягти цього. Тоді людина може зробити свій власний вибір і щодо доцільності чи недоцільності куріння.
Чи знаєте ви, що?...
- Куріння цигарок – це єдина причина смерті, якій можна запобігти в нашому суспільстві.
- Кожна цигарка містить 10 концерогенних речовин, що спричиняють рак легенів.
- Легені людини, яка випалює пачку цигарок на день у продовж року, наповнюються літром смоли.
- Кожна випалена цигарка скорочує життя курців на вісім хвилин.
- Куріння може бути як фізичним (потребує організм ), так і психологічним (звичка , від якої важко відмовитися ) наркотиком.
- 90% курців визнають те, що вони хотіли б покинути курити.
- Фізичні вправи не сприяють ліквідації негативних наслідків куріння.
Про тютюн та куріння.
Куріння справедливо називають епідемією людства, яка не припиняється. До середини минулого століття тютюн вживали переважно чоловіки. У наступні десятиліття до цього захоплення чоловіків почали приєднуватися жінки, молоді люди, підлітки і навіть діти.
Дослідження в багатьох країнах засвідчили, що куріння значно помолодшало і темп росту вживання тютюну дівчатами відбувається швидше, ніж в юнаків. Підчас опитування тільки 7% курців вказали на те, що вони можуть обійтися без цигарки. Для решти цигарка – насущна проблема, і якщо позбавити їх цього задоволення, то у них змінюється навіть психіка: вони стають агресивними, роздратованими, нервовими.
Головним діючим складником тютюну є нікотин. Цей алкалоїд уперше в чистому вигляді виділили німецькі вчені 1828 року. хімічному чистому вигляді нікотин виглядає як прозора, масляна речовина з пекучим присмаком. Саме такий смак відчуває курець, коли докурює недопалок де осідає нікотин. У фільтрі цигарки нагромаджується така кількість нікотину, якої досить, щоб убити мишу. Нікотин – надзвичайно сильна отрута, він діє на нервову, серцево-судинну та дихальну системи, систему травлення.
Відомий випадок (США), коли один молодий чоловік на конкурсі випалив 60 цигарок, а після того замість нагороди він помер, а інші учасники конкурсу були доставлені в лікарню в тяжкому стані.
З’явився новий термін – „ хвороби курців ”. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно на планеті гине 2,5 млн. осіб.
Медичні дослідження засвідчили, що із 205 людей, померли від інфаркту у віці 44 роки, тільки 2 не курили. Ще куріння призводить до такої страшної хвороби, як гангрена ніг, коли вражаються кровоносні судини. Особливо шкоди завдає нікотин жіночому організмові. Жінки курці рано старіють, у них втрачається колір обличчя, грубішає голос.
Чому для жінок куріння небезпечніше?
Слід зауважити що курці соціально небезпечні для оточуючих. Мало того, що вони втягують згубне заняття оточуючих, залучають до куріння своїх друзів, створюють загрозу пожежі вони ще й отруюють усе живе навкруг.
Людина, яка довгий час знаходилася у прокуреному приміщені, скаржиться на головний біль, часте серцебиття, погіршення загального стану.
Діти, батьки яких палять, удвічі частіше хворіють на бронхіт, запалення легенів.
Підліток 11-15 років, який щоденно вдихає дим батька курця, „ випалює ” 80 цигарок за рік, маленька дитина – цигарку на 3 дні.
В усіх країнах світу вживають заходів для боротьби з курінням. У США заборонено курити в автомобілях. Дослідження свідчать про те, що у прокуреній машині швидкість реакції водія знижується, навіть у тому випадку, коли палить не він сам, а пасажир. Курці потрапляють в аварію в 2.5 рази частіше, ніж не курці.
Бесіда з вихованцями (запитання - відповідь).
1. Що являє собою тютюн?
2. Сам по собі тютюн шкідливий чи корисний?
3. В якій індустрії тютюн найширше використовують?
4. Чи є тютюн рослиною без якої існування людини неможливе?
5. Використання тютюну-це необхідність чи данина моді?
6. Палити - це вигідна для людини справа ?
7.Тютюн шкодить здоров"ю?
8.Той хто палить шкодить лише власному здоров'ю?
9. Ви б хотіли допомогти вашим рідним кинути палити?
10.Тютюн забруднює навколишнє середовище?
Підсумок.
Дорогі дівчатка та хлопчики! Мені дуже хочеться, щоб ви були щасливі. Цим бажанням зумовлена і наша сьогоднішня розмова, мета якої застерегти вас від гірких помилок. Їх часто допускають і не лише в юності. Але є ж помилки, які хоч і не легко , все ж можна виправити. І є помилки фатальні, невиправні, які можуть покалічити долю , позбавити людського щастя. Тому я вас закликаю цінувати й берегти себе. Глибоко задумайтесь над усім, що ви сьогодні почули. Будьте здоровими, розумними, красивими. Хай вами пишаються ваші батьки



Немає коментарів:

Дописати коментар